11.10.2017

text: Silvia Haupt Kozonova, fotky: Welin

500 m2, slovenské a české brandy, organická kosmetika, přírodní zdroje… Největší obchod s lokální módou najdete v “masovém nákupáku”. Paradox? Na první pohled úplný protiklad, místo, kde se určitě tyto dva subjekty přirozeně nepotkají. Až do teď! V Praze se 10. 10. otevřel CLAF, největší obchod s lokální módou jaký jsme doposud v České nebo Slovenské republice mohli vidět. Co to bude znamenat pro lokální retail?

Kam posune CLAF celou scénu? Jak ovlivní ostatní obchody? Má vůbec lokální móda v nákupních komerčních centrech co dělat?

Pražští možná znají CLAF jako zkratku obchodíku Czech Labels and Friends, který se nachází v centru města. Když se tento ostrůvek lokální módy v roce 2013 otevíral, jednalo se o jeden z prvních pokusů, jak dostat lokální návrháře mezi davy.

“Před CLAF na Železné ulici v centru města jsme začínali v úplně malinkatém butiku s názvem MON.A v jedné ze zašitých uliček v Praze” vysvětluje začátky majitelka CLAFu , Katarína Král. “Měli jsme asi 20 m2, v zimě chlad uvnitř a toalety ve vedlejší budově. I tak to byl pro nás krásný začátek. Mohli jsme objevit tehdy ještě nepoznané značky jako ODIVI. Jednoduše jsme je oslovili a čekali se co se stane.” – dodává Katarína.

Mezi tím trh vyrostl. Stejně jako designéři, tak i retail se změnil...

Přibyly nové značky, některé vykvetly jako na jaře nová tráva, rychle a svižně. A jak to v koloběhu přírody a událostí bývá zvykem, kde je růst, bývá i padání listů a odchod toho, co se už nemůže uživit. Doslovně.

„Náš trh se neskutečně mění, snad ještě rychleji než v “západních” krajinách, a to je veliké dobrodružství. Těší nás, že po otevření prvního CLAFu přibyly k stálicím retailu i nová jména. Oproti našim začátkům je to těd naprosto jiné prostředí. A to právě podněcuje naši fantazii jak to asi může vypadat za dalších 5 let!“ dodává Katarína

Odpovědí může být například i nový CLAF v obchodním centru Chodov. To, že tradiční obchodní centrum dalo prostor této myšlence, lze považovat za posun v mysli velikých korporací. To, jak se této výzvy chytil CLAF, je zase důkaz směrování celé lokální industry. A to, že existují návrháři, kteří dokážou dodat věci v určité kvalitě, objemu a sizerunnu  jako je Leeda, Odivi, LaFORMELA, Šárka Bosáková… je už samo o sobě naprostý základní kámen. Přidejte k tomu lokální beauty značky s organickými certifikacemi jako je Biorganika nebo Líčirna, lokální značky pro děti, tuzemské brandy doplňků do domácnosti, inovační knihy z the BOOKu, rostlinky, papírnu a kavárnu a vznikne vám z toho 500 m2 – skutečný concept store, který v České a Slovenské republice zatím nemá obdobu. 

Kam posune CLAF celou scénu? Jak ovlivní ostatní obchody? Má vůbec lokální móda v nákupních komerčních centrech co dělat? Jaký potenciál je v druhu zákazníků, kteří shopping centra běžně navštěvují? Na tyto otázky budeme znát díky CLAFu  již brzy odpovědi.

 

 

 

Facebook icon
Google icon
Pinterest icon

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

17.10.2017
"Slováci sú vášnivejší a to sa prejavuje aj v ich tvorbe. Sú odvážnejší, viac kolekciu rozohrajú, vnímajú...
13.10.2017
„používanie kože v módnom priemysle je zastaralé.“ Marco bizzari Zdá sa, že v oblasti luxury brands je to...
12.10.2017
Již druhým rokem se v Brně konal festival věnovaný designu všeho druhu. Tento projekt vznikl pod taktovkou Alexandry...
11.10.2017
Pražští možná znají CLAF jako zkratku obchodíku Czech Labels and Friends, který se nachází v centru města. Když se...
09.10.2017
Prestížna talianska univerzita otvorila nový odbor Fashion Retail Management v spolupráci s Gucci. Pre fanúšikov...
13.09.2017
WE RE NEXT je na naše poměry ojedinělá akce – nejedná se o prezentace jedné školy a jejího spřáteleného Erasmus...
  •  
  • 1 z 110
  •