07.08.2015

(text: Silvia Haupt Kozoňová) 
Představte si krajinu, kde je (lokální) móda součástí každodenního života všech generací. Jakoby část jejich DNA. Děti ji vnímají od malička a starší lidi jsou stejně cool jako dvacítky. Vítejte na Copenhagen Fashion Weeku! Demokratickém, super zorganizovaném, progresivním i komerčním týdnu módy. Vyberte si co chcete, všechno je v dokonalé rovnováze a nic vás nemine.

"Móda je tady nejen byznys nebo sebevyjdáření úzké skupiny umělců. Je to téma pro všechny, pro rozmanitou veřejnost, nejenom pro ohraničenou exkluzivní skupinu."

V dánské metropoli je fashion week součástí věrejného dění. Není to jen show off akce pro elity nebo celebritky. Nestihli jste přehlídku? Nevadí, koukněte se na ní cestou na kávu na hlavném naměstí. Klidně v tentýž den, je o pár hodin později! Rozhovory s designéry, nákupčími nebo organizátory zkouknete na veřejném prostranství na velkém flat screenu a vaše děti můžou běhat kolem.  

Každý den taky vychází Daily news, časopis který přes noc mapuje vše, co se odehrálo předchozí den. Profi fotky, přehledy, rozhovory, streetstyle - každý den se sumarizují přehlídky, novinky, kolekce a také behind the scenes události. Nejen novinářům, ale také veřejnosti, která se o lokální scénu zajímá, nic neuteče. Wifi pro profesionály je všude k dispozici, zástrčky nutností a kohoutková voda balená v hezkých eko baleních je samozřejmostí pro každého návštevníka týdne módy.

Dánští designéři to mají oproti našim jiné hned v několika zásadních věcech. Od roku 2007 platí charta, kterou musí podepsat všichni z nich, kteří se chystají mít přehlídku na oficiálním fashion weeku. Platy pro modelky v reálních penězích (žádné oblečko), modelky s povinnými zdravotnými přehlídkami a odpovídající dostatek zdravého (!) jídla a pití. Kdo nepodepíše chartu se jednoduše do ofiko programu nedostane.

Copenhagen Fashion Week je považován taky za jeden z “nejzelenějších”. A má to své důvody. Jako i ostatní skandinávské krajiny dbají na služby v přirozeném spojení s přírodou. Čím víc je brand eko friendly, tím je na vyšší úrovni. Bývalé lodní kontejnery (přesně jako byl ten na Šafku v Bratislavě nebo Containall v Praze) předělané na press a business zónu, kohoutková eko balená voda pro všechny, rozhovory s představideli města, kteří se zajímají o lokální módní byznys stejně jako o jeho dopad na životní prostředí.

Na Copenhagen Fashion Weeku je fascinující rovnováha. Balanc mezi uměleckým vyjádřením, byznysem, životním prostředím a okolním životem. Artový a zároveň nositelný – jeden z nejvýznamějších dánských designérů Henrik Vibskov má přehlídku kombinující abstrakci s nositelnými kousky, modelky s performací. A na druhý den již prezentuje své modely jako prodejní kolekce pro nákupčí na trade show Revolver, která je oficiální součastí CPHFW. Významný designér se tak ocitně hned vedle značek jako Scotch&Soda bez toho, aby měl pocit, že jeho výtvarné a umělecké cítění se k běžné komerci nehodí.

Speciální místa mají na Revolveru taky zahraniční udržitelné značky. Jako například NARCISS z Lotyšska. Mladá designérka, která studovala návrhářství v Londýně se nyní vrátila do rodné Rigy kde navrhuje a zpravuje PR i marketing. Nositelné kousky i věci jako stvořené pro editoriály. I to jsou trade shows.

Za zmínku stojí také Los Angelská značka 69, která svými novátorskými střihy patří mezi jedny z nejzajímavějších, jaké jsme za poslední dobu viděly. Podívejte se i vy! SEM.

Mezi mladé dánské značky, které po CPHFW zůstaneme rozhodně sledovat patří i Jean II Phillip. Jeho přehlídka byla jednoduchá na choreografii, ale plná sofistikovaných unisex tvarů. Tolik variací na jedno téma. Nositelný unisex spojen s rough elegancí. Představte si Maroše Barana a Jiřího Kalfaře pracovat na společné pánské kolekci. :) 

Nejen kreativci a fashion veřejnost, ale taky politici jsou v Kodani součástí módního lokálního života. Jejich účast je ale tak nějak přirozená, baví se o dopadu průmyslu a odpovědnosti a ne o politice. Ani o tom, kdo jaké drahé hodinky nosí.

Móda je tady nejen byznys nebo sebevyjdáření úzké skupiny umělců. Je to téma pro všechny, pro rozmanitou veřejnost, nejenom pro ohraničenou exkluzivní skupinu. V Dánsku dobře ví, že podpora tohoto průmyslu je záležitostí nejen zájmu umělců, showbyznysu a pár vyvolených, ale také celé prosperující společnosti.

Takže my se již teď těšíme na zimní verzi kodaňského fashion weeku. Nejen kvůli novým kolekcím a inspiraci, ale kvůli tématům která zase přinese.

Facebook icon
Google icon
Pinterest icon

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

25.04.2017
Za poslední dva roky se toho na povrchu hodně změnilo. Slogan „who made my clothes“ je opravdu jasný a asi už taky...
16.04.2017
Na Slovensku poznajú Barbaru Jagušák ako Babsy a jej tvár vidia denno denne na televíznych obrazovkách. V módnej...
10.04.2017
Jak vznikl LAB 24? Před 4 lety jsem začal dovážet módní značky a dělat pop upy, ale neměl jsem stálý prostor. Shodou...
08.04.2017
Je tomu pár dní zpátky co H&M oznámilo začátek nové značky – ARKET. Fast Fashion značka bude zaměřená na dámskou,...
08.04.2017
Je tomu pár dní zpátky co H&M oznámilo začátek nové značky – ARKET. Fast Fashion značka bude zaměřená na dámskou,...
04.04.2017
Mezi jedny z nejvíce vytížených designerů musela patřit značka LAFORMELA, která kromě svojí vlastní kolekce,...
  •  
  • 1 z 103
  •