12.12.2016

(text: Silvia Haupt Kozonova) 
DesignSUPERMARKET je letos za námi, ale některé značky bychom chtěli mít v hledáčku i nadále. Nejen, že jsme mohli díky němu objevovat lokální design, ale taky kvalitní zahraniční brandy. Jaké to je pro zahraniční designer vystavovat na DSM? Jaké to je přizpůsobit se úplně odlišnému trhu, nebo co jsou největší výzvy, kterým zahraniční designér u nás čelí? Odlišuje se lokální estetika od té zahraniční? Nejen na to jsme se ptali designéřky a šperkářky Viky Mayzel z Izraele.

 

Mám pocit, že česká estetika je ovlivněna přírodou a má hluboké kořeny v transformování designu do minimalistické a jedinečné podoby. Izraelský šperk dnes znamená různorodost

 

1.Co je největší výzvou, když vystavuješ na zahraničním designmarketu?

Největším problémem – podle mého názoru – je vědet odhadnout, jaké jsou skutečné preference potenciálních zákazníků a jaké šperky hledají.
Vkus zákazníků se liší v každé zemi  a pro mě jako návrháře je důležité pochopit některé základní principy. Ku příkladu co čeští zákazníci upřednostnují – je to zlato nebo stříbro? Nebo jaký druh šperků nosí cez den a jaké šperky jsou ty na speciální příležitosti? A ještě jednadůležitá věc – na každém zahraničním trhu je třeba znát průměrný věk zákazníka. To může take pomoci pochopit budoucího klienta.

Mimo toho je nutné si věřit a uvědomit si, že zákazníci na novém trhu neznají vaše jméno, neměli k vašim věcem ještě možnost proniknout, takže je potřeba si věřit a brat to jako takovou challenge.

2. Je velký rozdíl mezi českou a izraelskou estetikou?

Myslím, že ano! Pokud mluvíme o špercích a průmyslovém designu, myslím, že existuje spousta rozdílů. Mám pocit, že česká estetika je ovlivněna přírodou a má hluboké kořeny v transformování designu do minimalistické a jedinečné podoby. Izraelský šperk dnes znamená různorodost. Šperky jsou zhotoveny z různých material, deatilů – minimalizmus, který existuje spolu s extravagancí.

 

 3. Jaká je designérská kultura v Izraeli? Existují tam pravidlené markety? 
Ano, máme různé designové události a design markety. Nejznámější z nich –  Dress Code and  Accessories Market – se nachází v Tel Aviv.Tyto akce jsou určeny hlavně fashion designérům, ale postupně se orientují take na oblast šperků a doplňků.  Kromě toho je dnes populární otevírat malé pop-upy, kde mladí designéři z různých odvětví mohou společně prodávat své kousky.

4. Podporuje vláda nějakým výraznějším způsobem mladé kreativce? 
Ne, bohužel nejsou k dispozici žádné vládní programy, které by podporovali mladé designéry. Ale doufáme, že se to jednoho dne změní :)

 

5. Dá se ve vaší krajině designem uživit?

Samozřejmě to není vůbec snadné. Obzvlásť, pokud se jedná o mladého začínajicího designéra bez stálé klientely. Obecně to funguje asi stejně jako u vás, mladí designéři mají svůj day time job, nebo si najdou internship u nějaké zaběhnuté značky. Spoustu výhod to má v tom, že si pomalu mohou osvojit nové zkušenosti a zručnosti a použít know how u své značky. Jsem si ale jistá, že po třech až čtyřech letech trvdé práce může designér pomalu začít žít ze svých produktů.

 

6. Jaká je designérova cesta ze školy? Co se děje ve vaší zemi, když mladý designer dokončí školu? 
Záleží na tom, jakou cestu si designer zvolí. Někteří z absolventů se rozhodnou pracovat v oboru, a tak začínají v nějakém designérském studiu, firmě, nebo jdou na internship do zahraničí. Jiní raději začínají hned budovat svoji značku nebo mohou učit, což je fajn z hlediska pravidelného příjmu.

7. V čem je podle vás vaše tvorba unikátní a odlišná od jiných značek? V čem je vaše poselství? 

Ve své práci hledám jedinečné formy a myslím, že ta originálnost, o kterou se snažím, se zakládá na mé intuici a mém vidění světa. Miluji šperky s poselstvím.
Charakterizovala bych svou značku jako současný šperk s nádechem gotiky. Ten gotický nádech je ale rozpoznatelný pouze tehdy, když se podíváme na celé kolekce. Nicméně každý kus z této kolekce má svůj vlastní smysl a jedinečnost.

Moje poslední kolekce "Perception" je sbírka různých unikátních statement náhrdelníky. Každý kus je jedinečným. V této kolekci usiluji o  vytvoření souhry mezi předměty a nositelem. Všechny jsou vyrobené převážně z mincovního stříbra, koňského vlasu a kůže s zvláštním zaměřením na fyzické aspekty. Hlavní důraz kladu na materiál – na hmotnost, objem a pocit při nošení. Snažím se kromě toho také podtrhnout jak tyto materiály úzce souvisí s mými osobními vzpomínkami. Snažím se vždy vytvořit něco nového a kromě šperku vytvořit take umělecké dílo.

 

8. Proč si myslíte, že můžete být pro Čechy zajímavá? 
Doufám, že bych pro Čechy mohla být zajímavá díky své odlišnosti. V každém případě jsem přicházím z jiné kultury, mám jiné vzdělání… tím pádem se mé vize a zkušenosti v mé práci se take odlišují, a to by mohlo být plusem.

 

 

Facebook icon
Google icon
Pinterest icon

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

27.11.2017
Každý chce mať fotku od Welin. Pretože na jej fotkách vyzerajú vždy všetci akosi krajšie. Pretože za každou fotkou...
26.11.2017
Súťaž, ktorá už po 4-krát hľadala medzi mladými fashion brandmi budúcnosť slovenského módneho priemyslu....
20.11.2017
Svetové univerzity ponúkajú online kurzy. Zdarma. Až 200 vysokých škôl z celého sveta otvorilo 600 bezplatných...
18.11.2017
"V módních editorialech propaguji rasovou různorodost modelek a model silné sebevědomé ženy. Ve svých osobních...
16.11.2017
crafting plastic! studio založili v roce 2016 Vlasta Kubušová a Miroslav Kral, kterých materiál je jediný svého...
13.11.2017
Zuzana Janošová, alebo aj SJU LOVES, začínala fotením eventov a streetstyle pre Fashion MAP. Dnes žije v ...
  •  
  • 1 z 112
  •