10.08.2014

Jsou hesla jako etický, fair trade a "spoločensky odpovědný" skutečné? Nebo jde jen o další způsob jak vyvolat pocit, že můžeme kupovat a vyrábět více a zdroje jsou pořád dostupné a nic je neohrozí? Corporate Social Responsibility (CSR) neboli Společenská odpovědnost firem byla v našem seriálu zmíněna několikrát. Dnes se ale od Kamily Boudová dozvíte například to, jak zjistit jestli jsou "CSR hesla" jenom prázdé fráze, nebo realita. A nebo taky to, jaká knižní novinka vychází na toto téma zanedlouho i v českém jazyce. (foto: Patagonia)

"Much of what we produce to sell to each other to earn our living is crap"

To, že mají všechny firmy společenskou odpovědnost se zdá samozřejmé a přesto v posledním století nastavil kapitalismus a volné obchodování takový systém, kde se skutečná odpovědnost stala vzácným pojmem. Řekněme si to upřímně:
"Much of what we produce to sell to each other to earn our living is crap". (citát z knihy Responsible Company).
Původní představa 'neviditelné ruky trhu', která měla automaticky regulovat produkci podle toho, jaká je poptávka a tak přirozeně zajišťovat spokojenost podnikatelů a zákazníků, byla založena na předpokladu morálních zásad podnikatelů. S nástupem velkých korporací se ale 'podnikatelé' vytratili. Stali se z nich majitelé nebo akcionáři, jejichž hlavním zájmem je maximální zisk. Ředitel a tým manažerů, kteří jsou placeni za chod jejich podniku, jsou pod přímým tlakem ze strany akcionářů a s příslibem bonusů za vysoké marže a zisky, nechávají odpovědnost za své chování v rukou majitelů podniku. Podnikat bez přímé odpovědnosti za své činny ale přineslo mnoho ztrát na životech, environmentálních katastrof a v důsledku mnoho skandálů pro mnoho korporací. Odpovědnost začala mít svou cenu a jako první ji docenili v oddělení marketingu a došlo k výrazné devalvaci o samotného pojmu CSR. Ač sami třeba nevěříte, že některá z velkých firem dělá něco s čistými úmysly a upřímným zájmem o zlepšení kvality života nás všech, existují výjimky potvrzující pravidlo. Firmy, které si svým přístupem a neúnavnému vylepšování svých procesů a produktů získali obdiv a kredibilitu globální audience spolu s označením pionýři održitelné módy. Dnes na svém know-how staví další úspěchy. Jako konzultanty a poradce si je zvou i takové firmy, jako třeba Wal-Mart (největší firma na světě, jedná se o síť supermarketů z USA).
Jedna z nich je Patagonia - americká značka outdoorového oblečení. Zdá se být logické, že oblečení pro milovníky přírody a outdoorových sportů, jako je lyžování, horolezení, surfování nebo kiteing by mělo být přirozeně šetrné k přírodě. Všechny tyto aktivity jsou přímo závislé na zachování přirozeného prostředí a čistoty celého systému. Opak je však často pravdou a výrobci upřednostňují úspory před čištěním vody a používáním bezpečných chemikálií (etické kodexy ani nezmiňuji). Ani Patagonia nebyla založená jako naprosto udržitelná a čistá značka. Důležitější však je, že její zakladatelé nezavírali oči před problémy, které svou aktivitou způsobovali. 
V současné době je na trhu kniha Reponsible Company, která se v říjnu dočká i svého českého překladu (objednat si ji můžete již teď ). Její autoři a zároveň zakladatelé Patagonie Yvon Chouinard a Vincentem Stanley v ní popisují, co CSR znamená v Patagonii i jednotlivé kroky a krůčky jejich velmi inspirativní cesty, kterou k dnešnímu dni urazili. Kniha také obsahuje seznam, podle kterého můžete skontrolovat nebo nastavit CSR ve vašem vlastním podniku. Jedná se o několikastránkový seznam kritérií, které by měla společensky zodpovědná firma splňovat - od obecné obchodní a finanční stability po typ kelímků ve firemní kavárně, používání inkoustu na bázi sojy a nebo kompostování organického odpadu. 
Pokud dychtíte po hlubším porozumnění odpovědnosti, kterou mají firmy k nám, nebo kterou vy, jako ředitel podniku, máte ke svým zákazníkům, zaměstnancům a všem dalším zainteresovaným osobám, mohu Responsible Company jedině doporučit. Pokud chcete vědět všechno o udržitelném rozvoji a etice v módním průmyslu, webové stránky Patagonie jsou lepší než leckterá učebnice. Jejich kolekce je k vidění v jejich obchodě v Revoluční ulici.

 

Facebook icon
Google icon
Pinterest icon

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

18.02.2017
Další velký módní dům je bez kreativního ředitele. Ricardo Tisci oznámil svůj odchod od Givenchy po dlouhých 12 letech...
11.02.2017
Oblečení bylo vždy jednou z indicii, jak zjistit, kdo se pod vrstvou bavlny, nylonu nebo denimu skutečně skrývá....
05.02.2017
Hlasatelka meteorologické předpovědi, policistka, postarší dáma nebo zapomenutý fanoušek punku. Letošní přehlídka...
01.02.2017
V druhé polovině ledna proběhly v Paříži dvě velké fashion události. Řeč je o Paris Men's Fashion week a Paris Haute...
31.01.2017
1. Open calls Nejenom pro designéry, ale různé mladé kreativce z módního světa, existuje spousta různých příležitostí...
07.01.2017
Oscar de la Renta bude další značkou, která se v novém roce pochlubí novým kreativním ředitelem. Ale nástupci Petera...
  •  
  • 1 z 100
  •