27.09.2014

(text: Silvia Kozoňová) 

London Fashion Week je nejenom o luxusní módě, ale i o exkluzivním přístupu k ní. Vše začíná materiálem a látkami, pokračuje přes náhled na výrobu, zdroje, nebo inovativním principem zpracování a končí recyklací! To že si toto téma zaslouží své místo je nám ve Fashion MAP jasné již od počátku. A jasno v tom mají i v Londýně. Jaký koncept má udržitelná móda na zdejším fashion weeku? Z čeho čerpá inspiraci progresivní britský designér Christofer Reaburn?  A jak se pletením dostanete přes Collete až do NYC? Přečtěte si o highlightech londýnské Estethic-ky. 

To, že London Fashion Week dává prostor udržitelné módě, je naprosto jasný signál i pro jiné značky. Být udržitelný již nemusí být bráno jenom jako alternativa, ale spíše jako cesta do budoucna.

Estethica je iniciativou British Fashion Council – organizace, která byla založena v roce 2006, a která stojí za podporou módního průmyslu a mimo jiné organizuje i fashion week v Londýně. Cílem ESTETHICA je slučovat designéry, kteří vyznávají pravidla uržitelné módy, recyklují materiály a přináší férovou produkci. Pokud je pro vás důležité, jak bylo oblečení vyrobeno a v jakém kontextu vzniklo, sledujte s námi jména jako Auria, Bottletop, Charini, Christopher Raeburn, Eden Diodati, Mich Dulce x Zacarias, Pachacuti and Termite.

Tvorba britského designéra Christophera Raeburna je příkladem toho, že je možné dělat nejen kvalitní design, ale i módu s větším rozsahem, než jen módní trendy kousky. Využívá moderní technologie, upcycluje materiály, recykluje s fantazií a funkčností v jednom! Podle nás jde o must have kusy každého fashion nadšence! Pokud vás na jaro bude lákat jeho růžové pončo, tak vás možná ani nenapadne, že původně byla látka vyrobena pro padák, kterým se na zem dostanou balíky humanitární pomoci. Materiály původně používala armáda, potapěči nebo jiné záchranné složky. Když už ale na původní účel přestanou sloužit, Christopher z nich produkuje neuvěřitelné kolekce plné současných tvarů, funkčnosti, opravdové krásy a dobrého pocitu.

V roce 2010 Raeburn byl prvním designérem oceňeným Topshop cenou Newgen za pánskou i dámskou kolekci najednou. Jeho práci s recyklací popsal americký Vogue ve stylu "Remember the four R's - Reduce, Reuse, Recycle and Ræburn". Doprovázen fotostory od Maria Testina a Blake Lively, která měla na sobě jednu z jeho ikonických park. Počas Fashion weeku jsme měli štěstí na Christophera natrefit při prezentování jeho nejnovější kolekce, a tak jsme se na jeho značku a její rukopis udržitelnosti, na inspiraci, zákazníky a zdroje látek mohli zeptat osobně.

Vždy se snažíme vyzdrojovat udržitelné materiály, které jsou dostupné ve velkém množství, proto používáme armádní látky. Mám-li být upřímný, tak myslím, že jich armáda produkuje víc, než skutečně potřebuje. I proto máme padák vždy v kolekci.:) Taky používáme slisované obleky pilotů nebo potápěčů. Prostě využíváme recyklaci vždy, když to jde. Například výplně bund tvoří recyklované pet lahve. Vždy jsem byl inspirován funkčností materiálu. Moje první kolekce, kterou jsem dělal před 5 lety, v sobě měla 8 kusů oděvů vyrobených z jednoho padáku. Byl to velmi jasný koncept hned odzačátku a snažíme se ho i nadále držet v základní DNA naší značky. Baví mne, že se látka nedá koupit jen tak v roli, ale že to je skutečný padák vyroben na svůj účel. Fascinuje mě invence a skutečnost, že mohu dávat věcem nový význam.“

V Christopherových pánských řadách je až téměř 80% materiálu z recyklovaných zdrojů. “V dámské kolekci se víc zaměřuji na kvalitu lokální výroby, evropské látky a design. Šijeme z italských materiálů, ale všechno prudukujeme tady v Anglii, “doplňuje Christopher a zdůrazňuje přitom, jak důležitá je právě krejčovina a know-how s ní spojené. Důvod proč je to tak, je podle Christophera ve vnímání zákazníků. “Pánové se zajímají víc o story, která je za vznikem kolekce, odkud materiál pochází, a kde je vše produkováno. V dámském segmentu je to jiné. Zákaznice nakupuje víc impulzivně a často až doma po nákupu zjišťuje a uvědomí si další rozměr, který značka nebo výrobek má.”

A jak je to s procesem, tvorbou a udržitelností? “Vždy musí jít nejdřív o design, říká Chris, “až pak jde o to, nabízet lepší možnosti.” Jako designér jste schopen zákazníka navézt na jiné a poskytnout mu lepší kvalitu nebo výběr. Myslím si, že zákazník přijde do obchodu, protože se jim líbí náš design a my jsme mu schopni k tomu dát lepší materiály, férový produkt, nebo inovaci…Také je to ale hodně o edukaci a informacích. Média a autority jsou klíčem k tomu, abychom se začali zajímat o udržitelnou módu a kolekce”, uzavírá designér.

Kromě Christophera se označením ESTETHICA letos prezentovalo dalších osm designérů a značek. Jedna z nich CHARINI se jako jediná specializuje na výrobu férového spodního prádla.

Na první pohled regulérní krásné a luxusní kalhotky, korzety a podprsenky jsou všechny vyrobeny z bio hedvábí a s upcycleovanými částmi rovnou ze Srí Lanky. Potisky jsou také z netoxického inku s minimálním dopadem na přírodu. Nás ve Fashion MAP zaujmul na značce právě vzpomínaný upcycling. “Srí Lanka je hubem pro výrobu, vyrábějí tu ty největší značky jako Marks and Spencer apod., tyto značky mají velké “leftovers” – zbytky látek, které se díky naší ruční výrobě nevyhazují, ale upcyclují a používají dál” nám vysvětlila.

To, že London Fashion Week dává prostor udržitelné módě, je naprosto jasný signál i pro jiné značky. Být udržitelný již nemusí být bráno jenom jako alternativa, ale spíše jako cesta do budoucna. V rámci estetiky je vždy prostor i pro mladé progresivní značky z celého světa. Mezi vybranými byla letos i Luise de Testa, 27 letá Pařížanka, která ve svých kolekcích používá techniku zero waste (nulový odpad) a podporuje lokální produkci ve Francii. Více o její značce se můžete dozvědět v tomto videu.

Britský Wool and the Gang  je zase značka, která dokázala z pletení udělat cool záležitost a díky jejich zanícenosti a fakt vtipným a propracovaným věcem, otevřeli nedávno obchod v Soho v NYC, kde si pletete sami! Pokud jste dosud nevěděli co s přicházejícími zimními večery, po shlédnutí jejich videa v tom budete mít jasno!

Poslední značkou, pokud se zajímáte o udržitelnou módu, je Flavia La Rocca. Ta nás zaujala různorodostí. Jde o oblečení, které se dá díky skrytým zipům lehce kombinovat nebo z něj vytvořit rovnou nové kusy. Při práci používá zásadně bavlnu. Jak vypadá její nejnovější kolekce? Podívejte se na video!

ESTETHICA byla v Londýně důležitá a rovnocenná část fashion weeku. Každá značka v ní vypráví svůj příběh a ví, jak z udržitelné módy vytěžit marketingově i lidsky to nejlepší! A to je pro nás ve Fashion MAP ta nejlepší kombinace!

Facebook icon
Google icon
Pinterest icon

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

17.07.2017
Cílem značky je vyrábět vysoce kvalitní jedinečné kousky za přijatelnou cenu a zároveň šetřit životní prostředí....
15.07.2017
Fashion Week v Berlíně prožívají všechny typy lidí ve vlastním stylu. Díky fashion show, ale také díky známým fashion...
25.06.2017
Okrem certifikácie, bio materiálov alebo možnosti zrecyklovania jednotlivých komponentov produktu, ostáva zaujímavým...
20.06.2017
Ve Fashion průmyslu jsme se ocitli ve fázi, kdy se ze žáků stávají učitelé. A tak se fresh způsob myšlení a ...
18.06.2017
Miesto – mesto tvojho života. Chceme vedieť, kde ťa to berie za srdce a preto sa tam radaa vraciaš.  Na prvním...
06.06.2017
Outfit 1 Krajkové šaty – SOBJE (info o ceně u návrhářů); hedvábný pyžamový top a hedvábné kalhotky – Zuzana Kubíčková...
  •  
  • 1 z 106
  •